کاشی کاری که برنده بالقوه است

در این محراب کاشی کاریهای معرّق و مقرنسهای بسیار ظریفی به چشم میخورد و همچنین دو لوح داخل محراب وجود دارد که عبارت «عمل فقیر حقیر محتاج بر رحمت خدا محمدرضا ابن استاد حسین بنای اصفهان» روی آن حک شده است. مستوفی نیز بهطورقابلملاحظهای از واژه «ایران» در تألیفات خود استعمال کرده است. حمدالله بهگفته خودش وقتی شروع بهنوشتن ظفرنامه کرد چهلساله بود و پانزده سال را صرف کتابت آن کرده است. با این حال، این آرمان در جایگاه اصلی از باور ملی ایرانیان باقی ماند و گهگاه در آثار مردم نیز از آن یاد شده است. در این دوره بود که توانمندان شعر و نثر فارسی چون سعدی شیرازی، همام تبریزی و خواجه نصیرالدّین طوسی بهتدوین آثار خویش مشغول بودند. با اینکه مغولان دست به ویرانی سرزمین ایران زدند، اما بعدها توسّط علما و دانشمندان ایرانی تغییر خلق و خو داده، تا جاییکه خود حامی شعرا و فضلا و بانی بسیاری از آثار مهم گشتند. اما به مرور زمان زردشتیان احمدآباد به شریفآباد کوچ نمودند و سنگ آتشدان درمهر احمدآباد نیز به شریفآباد منتقل کردند و هماکنون در آنجا نگهداری میشود و محلی که قبلاً درمهر زردشتیان بوده بعد از ویرانی به صورت زمین صافی درآمده است.

کاروانسرا دارای چهار اتاق و یک حیاط مرکزی میباشد بنای مذکور در جهت غربی دارای پلکانی است که به طبقه دوم راه دارد، در طبقه دوم نیز پلکان دیگری تعبیه شده که به پشت بام منتهی میشود. جنگ ایران و عراق این شهر را مانند سایر نقاط نیمه غربی ایران متأثر نمود. او همینطور بهسبب عدم وجود منبع جغرافیایی به زبان فارسی، کتابش را به فارسی تألیف نمود، چراکه اغلب منابع جغرافیایی در مورد ایران (مانند تألیفات ابوزید بلخی و ابن خردادبه) به زبان عربی بودند. در انتهای ایوان قبله، محرابی از کاشی هفت رنگ وجود دارد. این نوع چسب در دو رنگ خاکستری و سفید در بازار موجود است که شما میتوانید با توجه به رنگ کاشی خود رنگ مناسب را انتخاب نمایید. داخل بنای آرامگاه دارای ازارهای از کاشی فیروزهای است و در زیر پایههای گنبد کتیبهای به خط نسخ گچبریشده حاوی سوره دهر (۷۶) است که در ضمن تعمیر، آن را رنگ زدهاند. قرار دارد. پلان بنا به شکل مربع، به ابعاد ۸۰/ ۶ متر است و فضای داخلی آن به ضلع ۳۰/ ۴ متر، در بالا توسط ۴ سکنج، نخست تبدیل به هشتضلعی، سپس شانزدهضلعی، و در نهایت مدور شده است.

در حال حاضر، درِ آرامگاه چوبیِ جدید است که پس از مرمت بنا نصب گردیده است. خاتمه آن نیز در باب عجایب عالم بالاخص ایران است. نزهةالقلوب مشتمل بر یک مقدمه، سه مقاله و یک خاتمه میباشد که مقاله سوّم مهمترین آن است. گفتنیست که این تاریخنامه دارای نثری روان و ساده است. چنانکه غازان خان، اولجایتو و ابوسعید بهادرخان و دیگر ایلخانان به مورّخانی چون رشیدالدّین فضلالله همدانی چنان اختیاری دادند تا مورّخان و دانایان را از سراسر ایران و سایر ممالک گردآوری کند و به نوشتن کتاب جامعالتواریخ که تاریخ اجداد ایلخانان است بپردازند. رشیدالدّین همدانی او را به این منصب ارتقاء داد و مسبب علاقه حمدالله به تاریخ شد، همینطور او را ترغیب به نوشتن ظفرنامه، مابعد شاهنامه فردوسی، در ۱۳۲۰ مـ. حمدالله نیز از شُعَرا و مُنشیان مطلع زبان فارسی و از علاقهمندان به وطن خود ایران بود؛ او از جوانی شوقی مفرط بهتحصیل اطلاعات تاریخی و مباحثه با فضلای معاصرش داشته و غالباً با آنها همصحبت میشد، علیالخصوص در دستگاه رشیدالدّین همدانی که مرکز اجتماع آنها بوده و او نیز تمتّع بسیار کرد.

↑ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جشنوارۀ منطقهای هنرهای مفهومی در کرمانشاه برگزار میشود، نوشتهشده در ۱۷ دی ۱۴۰۰؛ بازدید در ۳۰ کاشی حمام و دستشویی آبان ۱۴۰۳. ↑ ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه: لیست مجتمعها و فضاهای فرهنگی و هنری، نوشتهشده در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸؛ بازدید در ۷ مهر ۱۴۰۳. با توجه به ارزشهای فرهنگی و هنری، بنای آرامگاه در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ شـ. چنگیز در سال ۶۱۶ هجری قمری، به ایران حمله کرد و چون علاءالدین محمد خوارزمشاه شکست خورد و فراری شد، ولایات ایران یکی پس از دیگری در مقابل این سیل خروشان تاب مقاومت نیاورده، سقوط کردند. رگههایی چون رگههای خاکی، آهن، مس و اکسیدهای مختلف که باید دقت شود که رگه کمتر داشته باشد یا اینکه سنگ رگه دار را در کجا بکار ببرند. و چون مؤلف در ضبط وقایع، نام اشخاص و بلاد دقتداشته، از مهمترین منابع استنباط و فهم وقایع تاریخی خصوصاً از دوران استیلای مغول بهحساب میآید. متن کتیبه کاشی، حاوی شرح حال و تألیفات حمدالله مستوفی و تهیهکننده متن کتیبه نصرتالله مشکوتی مدیر تعمیر ابنیه تاریخی وقت است؛ در پایان کتیبه نیز تاریخ مرمت آرامگاه، مهرماه هزاروسیصدونوزده خورشیدی ثبت شده است. در قسمت بالای لنگهٔ اول، جمله «لا الٰه الا الله الملک الحق المبین» و در لنگه دیگر جمله «محمد رسولالله الصادق البارّ الامین» کندهکاری شده است.