تیونینگ یک خودرو
تیونینگ خودرو چیست؟ بررسی انواع سبک تیونینگ در خودروها مجله پدال
وقتی شما خودرویی را خریداری میکنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کردهاید و حالا میخواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، میتوانید بخشهای مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راههای مختلف تیونینگ خودرو میپردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. تیونرها از اصطلاح " تعلیق ورزشی " برای توصیف سیستم تعلیق استفاده می کنند که فنرهای ورزشی کوتاه تر و کمک فنرهای تنظیم شده محکم تر را ترکیب می کنند. سیستم تعلیق اسپرت استاندارد برای رانندگانی طراحی شده است که خواهان ظاهری اسپرت هستند – بدون اینکه چیز زیادی در راحتی از دست بدهند.
در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنه خودرو بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. تیونینگ جلوپنجرههای بزرگ مثل بی ام و، به خودرو ظاهری اسپرت تر و قدرتمند تر می بخشد. در برخی موارد که جلوپنجره کوچک است یا رنگ آن با بقیه بخشها همخوانی ندارد، با تعویض مدل یا رنگ آن میتوان ظاهر خودرو را تغییر داد. همچنین، می توان طراحی سپر را به طور کلی تغییر داد و از خطوط برجسته و پهن در طراحی سپر استفاده کرد تا ظاهر خودرو بهبود یابد و بزرگتر به نظر برسد.
ریمپ، به عنوان یک قسمت از فرآیند تیونینگ، اقدامی است که با بهبود و تنظیم برنامههای موجود در ایسیو خودرو انجام میشود. این فرآیند با بهینهسازی ارتباطات برقی، مکانیکی و نرمافزاری ایسیو انجام میپذیرد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. دودی کردن شیشههای خودرو یکی از رایجترین و ارزانترین موارد تیونینگ خودرو است.
با این حال برخی تغییرات که بر طبق سلیقه فروشنده بر روی خودرو اعمال شده ممکن است مطابق سلیقه خریداران نباشد و به این ترتیب خودرو به سختی فروش برود. همچنین علاوه بر ویژگی های صوتی میتوان مانیتور هایی را به پشت صندلی های جلو و برای استفاده سرنشنیان عقب قرار داد تا در طول سفر بتوانند فیلم تماشا کنند. تمام این تغییرات به کمک تیونینگ سیستم صوتی ماشین امکان پذیر است و روی اغلب خودرو ها امکان پیاده سازی آن وجود دارد. حتما تا کنون خودرو های بسیاری را دیدهاید که شیشه های خود را دودی کرده و یا از برچسب های رنگی بر روی شیشه ها استفاده کردهاند. شما میتوانید علاوه بر شیشه های پنجره ها، شیشه جلو و عقب ماشین را نیز تغییر دهید و ظاهر آن را ارتقا ببخشید.
به همین دلیل برخی از رانندگان تمایل دارند شکل ظاهری قسمت خروجی اگزوز ماشین را خود را تغییر دهند تا هم ظاهر آن زیباتر شود و هم صدای خروجی از موتور در هنگام گاز دادن تغییر کند. تیونینگ خودرو میتواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد و ظاهر خودرو را جذابتر کند. حرکت جریان هوا در اطراف کف و سقف خودرو، اثرات حیاتی بر عملکرد و ایمنی آن دارد. رعایت اصول آیرودینامیک در طراحی بدنه خودرو ضروری است و ارتقاء کیفیت آیرودینامیک یکی از اساسی ترین موارد در تیونینگ خودرو محسوب می شود. علم آیرودینامیک یک حوزه گسترده و پیچیده است که بررسی آن نیازمند دانش تخصصی در زمینه جریانات هوا و دینامیک گازها میباشد. همچنین صدای غیرمعمول و زیاد خودروهای تیونینگ شده در فضای شهری چندان پذیرفته نیست و ممکن است مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورها باشد.
اگر تایر های جدیدی با ترکیبات مختلف نصب کنید، در رانندگی در آب و هوای خشک و مرطوب از چسبندگی بهتری نیز بهره مند خواهید شد. در آخر، تیونینگ سیستم صوتی خودرو، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین انواع خدمات تیونینگ ماشین است که اغلب رانندگان به خصوص برای خودرو های داخلی این تغییر را انجام میدهند. امروزه اغلب خودرو ها به صورت پیش فرض دارای سیستم صوتی هوشمند با انواع امکانات جانبی در کنار پخش موسیقی هستند. این امکانات شامل یک مانیتور لمسی یا دکمهای برای راننده با قابلیت مسیریابی، مکالمه و بسیاری امکانات دیگر است. با توجه به ویژگی اسپرت و پرهیجان خودروهای ب ام و، معمولاً دارندگان این خودروها تمایل دارند که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی، خودرویی خاص و منحصر به فرد نسبت به دیگر مدل های مشابه داشته باشند. تغییر اگزوزها اصلی ترین هدفش، ایجاد صدایی قوی و جذاب است که به طور معمول از اگزوزهای خودروهای لوکس و ورزشی شنیده می شود.
در برخی کشورها حق بیمه خودروهای موردبحث نیز بیشتر است زیرا احتمال تصادف آنها بالاتر خواهد بود. هزینه تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع خودرو، نوع تیونینگ و قطعات مورد استفاده. به طور کلی، تیونینگ عملکردی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به تیونینگ ظاهری دارد. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تونینگ و بالانس برای رسیدن به بهترین عملکرد است. بهطور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است.
در حقیقت بهتر است همیشه لاستیک را به عنوان نقطه شروع تیونینگ خود در نظر بگیرید زیرا تأثیر زیادی روی سواری دارند. همچنین تیون ECU نیز راهکاری ارزانقیمت است که بهبود قدرت پیشرانه را به همراه دارد. فقط باید این کار را در مراکز معتبر انجام داد تا مشکلی برای سیستمهای الکترونیکی خودرو به وجود نیاید. هدفی که معمولا با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلیهای مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذابتر جلوه دادن آن امکان پذیر خواهد بود. در مجموع میتوان به این حقیقت اشاره کرد که در حال حاضر بحث تیونینگ وسایل نقلیه چهار چرخ بسیار گستردهتر از قبل جلوه میکند و تغییرات بخشهای مختلفی از خودرو را در بر میگیرد. به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامهریزی شده تبدیل شد.
قطعاتی که به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت به قطعات استاندارد به کار رفته در خودروها برخوردار بودند. به این ترتیب توسط انجام دادن عمل تیونینگ، نوع راندن خودروها یا توان فنی آنها افزایش مییافت و به سطح دلخواه دارندگان یا رانندگان آن خودرو میرسید. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانههای خودروسازی تولید میشوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایشها و تحقیقاتی مختلف صورت میگیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار میشود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیکهایی با فاق کوتاه یا چراغهای بیش از حد قدرتمند، میتواند مشکلات زیادی را در خیابانهای شهری ایجاد کند.
فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقهمندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص بهعنوان خروجی کار است. پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقهای مخصوصا مسابقات دریفت شکلگرفته است؛ علاوهبر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود. بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود میبینند اما این کار میتواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود.
یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک یک روش تیون ماشین محسوب می شود. زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند. با این حال، استفاده از بلندگو های مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس های باس توصیه می شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. هم چنین می توان از تقویت کننده های صدا منند آمپلی فایر و بوم باکس استفاده کرد. همچنین میتوانید رنگ سقف خودرو را تغییر دهید و به روش های مختلف تغییر رنگ مانند استفاده از انواع برچسب ظاهر ماشین را بهتر کنید.
اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعینحال میخواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمیتوانند نسخههای استاندارد و کارخانهای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعینحال تا حدی هزینهبر است زیرا شما هم میتوانید بخشهای لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینههای خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکتهای خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیتهای ویژهای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آنها حفظ شود.
امروزه صندلیهایی بسیار انعطاف پذیر اما سبک و توخالی و با ضخامت کم و به روش نانو تولید شده اند که علاوه بر اینکه قیمت نسبتا بالاتری دارند اما بسیار سبک و با دوام تر نیز هستند. و نهایتا حذف ابزار آلات اضافی و حتی تغیر جنس شیشهها نیز میتواند بسیار موثر باشند. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی میتواند نماد قدرت خودرو باشد. سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی میباشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند. همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفهای به شیوهای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته میشوند.
در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود. هم چنین، باید توجه داشت که تیونینگ خودرو باید با رعایت قوانین و مقررات و استاندارد های ایمنی انجام شود. در برخی کشور ها و مناطق، تغییراتی مانند تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های غیرمجاز یا تغییراتی که به افزایش سطح صدا منجر می شود ممنوع است و ممکن است منجر به جریمه یا مشکلات قانونی شود. به علاوه، باید توجه داشت که تیون ممکن است بر روی گارانتی خودرو تاثیر بگذارد و در برخی موارد منجر به انقضای گارانتی شود.
توجه داشته باشید که لاستیک های خیلی پهن به علت ایجاد اصطکاک بالا با سطح جاده سوخت بیشتری مصرف نموده و سرعت خودرو را کاهش خواهند داد. این لاستیک ها برای رانندگی در جاده های خاکی و یا لغزنده مناسب هستند و برای رانندگی روزمره در سطح شهر بهتر است از مدل های سادهتر استفاده شود. در واقع خودرو های امروزی به خودی خود امکانات بسیاری را شامل میشوند و نیاز به ارتقای آن ها نسبت به گذشته کمتر شده است. با این حال ممکن است بر طبق سلیقه خود بخواهید بخش هایی از ماشینتان را تغییر دهید که این امر به واسطه خدمات تیونینگ ماشین امکان پذیر خواهد بود. در حال حاضر نیز عملیات تیونینگ خودروها توسط مراکز معتبر انجام این کار صورت میگیرد. در واقع هماکنون شرکتهای مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفتهاست.
اگر به تیونینگ خودرو خود علاقه دارید و نمیدانید از کجا شروع کنید، ما در سهیل تیونینگ آمادهایم تا به شما کمک کنیم. تیم متخصص ما با بررسی خودرو شما، بهترین گزینههای تیونینگ را پیشنهاد میدهد. خدمات تیونینگ ما شامل تمام مراحل از بررسی اولیه تا اجرا با بالاترین کیفیت است. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. از دیگر سبکهای اختصاصی میتوان به Drift car برای خودروهایی که انحصاراً برای رقابت در مسابقات دریفت ساخته میشوند و یا سبک هات رود Hot Rod که بر بازسازی و تقویت ماشینهای دهه 30 و 40 میلادی تکیه دارد، اشاره کرد. رینگهای بزرگ با لاستیکهای پهن، ارتفاع زیاد و غیرعادی خودرو از زمین به همراه سیستم صوتی چندین هزار وات و بلندگوهای زیاد از خصوصیات سبک داب است.
با طراحیهای مختلف اگزوز، شما میتوانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بیصدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرتتر جلوه میدهد. خیلی افراد از خودرو فقط برای جابهجایی بین مسیرهایی که میخواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده میکنند. اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیلهای هم رده خود، شاخص باشد. این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را میدهند و ریش و قیچی را به دست آنها میسپارند. اما تیونینگ در چه بخشهایی میتواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون میشود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست.
توربوشارژرها و سوپرشارژرها با فشردهسازی هوای ورودی به موتور، احتراق بهتر و قویتری ایجاد میکنند. این تجهیزات میتوانند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تفاوت این دو در نحوه عملکرد آنهاست؛ توربوشارژر از نیروی گازهای خروجی اگزوز استفاده میکند، در حالی که سوپرشارژر با نیروی مکانیکی موتور کار میکند. از همین رو معمولا عملیات تیونینگ خودرو به صورت پلکانی انجام میشود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یکدیگر باشد. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنهی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنهی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند.
با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفتهایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید. تغییرات شامل استفاده از توربوشارژر، ریمپ کردن ECU، و نصب سیستمهای تزریق سوخت پیشرفته میشود. این نوع تیونینگ خودرو باعث میشود راندمان موتور بهبود یافته و تجربه رانندگی لذتبخشتر شود. همچنین، با تیونینگ موتور میتوان مصرف سوخت را بهینه کرد، اما این تغییرات نیازمند تخصص و دقت بالا هستند تا از آسیبهای احتمالی به موتور جلوگیری شود. هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوشدستی و خوشفرمانی تعبیر میشود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ میتواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد.
در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پرهها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگنمایی در جلوپنجره انجام میشود. یکی از ابتداییترین و مرسومترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیکهای پهنتر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو شود. این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانهای تادندانمسلح را به نمایش میگذارد. قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد.
به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تأسیس شرکتهای جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدیتری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولاً صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا توان فنی قطعات آنها مینمودند. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد میکرد. این ارتقاها میتوانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفادههای خاص بهینهسازی کنند.
بسته به سطح تغییرات خودرو احتمال کاهش قابلیت اطمینان آن وجود دارد. ایجاد تغییر در لاستیکها و زیربندی خودرو اگر بهطور صحیح انجام شود تأثیر زیادی روی کیفیت و قابلیت اطمینان آن نخواهد داشت اما تغییر پیشرانه میتواند قطعات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افزایش بیش از حد قدرت پیشرانه شاید فرد را با مشکلات زیادی مواجه کند. این کار همچنین فشار زیادی به گیربکس و کلاچ وارد میکند و قطعات کلیدی پیشرانه نیز مجبور خواهند بود تحتفشار زیادی قرار گرفته و مستهلک شوند. موضوع دیگر به احتمال لغو گارانتی خودرو نیز مربوط میشود که باید این موضوع را حتماً در نظر بگیرید.
و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود. با این حال میتوانید لامپ های داخلی را کاملا تعویض کنید و از انواع لامپ های LED و غیره استفاده نمایید. بهتر است چراغ های عقب و جلو را همزمان تغییر دهید تا ظاهر خودرو یکدست و زیبا شود. برخی تغییرات خودرو باعث میشوند هنگام فروش افت قیمت زیادی وجود داشته باشد. به دلیل آن که چنین خودروهایی معمولاً تحتفشار قرار میگیرند بنابراین خریداران زیادی به آنها علاقه ندارند و به همین خاطر هم قیمت مدلهای تیونینگ شده افت بیشتری دارد.
هر کدام از این دو نوع خدمات تیونینگ خودرو، شامل بخش های دیگری میشوند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد. توجه داشته باشید که پیش از اعمال هر گونه تغییر بر روی خودرو باید از سازگاری تغییرات اعمال شده با مدل و ویژگی های اولیه ماشین خود اطمینان حاصل نموده و پیش از انجام تیونینگ حتما مشاوره دریافت کنید. یکی از بزرگترین مزیتهای برنامهریزی مجدد ECU افزایش قدرت پیشرانه است اما درعینحال میتوان مصرف سوخت را نیز کاهش داد. قلب تپنده خودرو برای حفظ قابلیت اطمینان خود محدودیتهای خاصی دارد بنابراین برنامهریزی دوباره باعث بهبود راندمان آن میشود. پیشینه تیونینگ را میتوان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. اولین دلیل، شرکت در رقابت های حرفه ای رانندگی است و دومین دلیل، ارتقاء عملکرد برای استفاده روزمره در خیابان ها می باشد.
و بخش دیگر تیون کردن سیستم اگزوز مربوط به کاتالیزور آن در مسیر خروج دود میباشد. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور میباشد که به این منظور از فیلترهای هوا استفاده میشود. این هوای لازم برای احتراق در موتور میبایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. در کل تمامی این فرایندها برای بهبود و عملکرد بهتر خودرو و حس رضایت و لذت از رانندگی میباشد. در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در میآورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض میکنند. به طور مثال ممکن است بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدلهای قوی تر و بیس دار تعویض گردند.
به عنوان مثال، استفاده از چسب های سیاه برای ماشین های سفید یکی از رایج ترین روش های تیونینگ سقف خودرو است. یکی دیگر از انواع خدمات تیونینگ خودرو، تغییر ارتفاع ماشین از سطح جاده است. این ویژگی در برخی خودرو های امروزی به صورت خودکار وجود دارد و به آسانی میتوانید خودتان ارتفاع را تغییر دهید. یکی از انواع تیونینگ ماشین که ظاهر خودرو را ارتقا میدهد، اعمال تغییرات بر روی سقف خودرو است. اما به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامهریزی شده تبدیل شد.
همچنین، استفاده از انواع کیت ها مانند بک اسموک و بک فایر برای تغییرات فنی در خودروها در سال های اخیر به شدت گسترش یافته است. تغییرات در ظاهر خودرو با هدف بهبود آیرودینامیک یا زیبایی، مانند نصب کیتهای بدنه، بالههای عقب، و رنگآمیزی خاص. تیونینگ بدنه علاوه بر زیبایی، میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد خودرو در سرعتهای بالا داشته باشد. برای مثال، استفاده از مواد سبکتر در بدنه میتواند وزن خودرو را کاهش داده و تأثیر مستقیمی بر شتاب و کنترل خودرو داشته باشد. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است.
این فرآیند ها می توانند شامل تغییرات مکانیکی، الکترونیکی، ظاهری و داخلی خودرو باشند. تیون خودرو به صورت کامل و تخصصی به معنای انجام تغییراتی است که توسط متخصصان و با استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت انجام می شود. تیونینگ به معنای انجام اقدامات فنی و ظاهری روی خودرو در جهت بهبود عملکرد خودرویی است که از خط تولید خارج شده است. به طور کلی، خودرو های تولید شده به صورت سریال در نسخه های نسبتاً ابتدایی عرضه می شوند، به این معنی که می توانند بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهند ارائه دهند. توجه داشته باشید که تیون خودرو می تواند منجر به نصب قطعات نامناسب و آسیب رسیدن به اتومبیل می شود.
به شرکتهایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام میدهند تیونر میگویند که از جمله مشهورترین آنها میتوان به برابوس ، منصوری، هنسی ، نوییتک و تک ارت و… اشاره کرد. البته بحث تیونینگ تنها به مواردی که در سطور پیشین این متن به آنها اشاره شد محدود نمیشود و جنبههای دیگری را نیز در بر میگیرد. همان گونه که به آن اشاره شد، تیونینگ خودرو به معنای واقعی کلمه در میانههای قرن گذشته بود که بین عاشقان خودرو باب شد. همچنین به این نکته هم اشاره شد که پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود که مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. رویه مرسوم در آن زمان به این ترتیب بود که آن دسته از عاشقان خودرو که در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام به طراحی قطعات جدیدی برای خودروها میکردند.
اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. شاید تیونینگ شیشههای خودرو خیلی رواج نداشته باشد اما دودی کردن آن نیز به نوعی بهبود کارایی محسوب میشود. البته درصورتیکه این کار بهصورت اصولی و با متریال مناسب انجام شود باعث کاهش دمای داخل کابین خواهد شد و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت.
خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جادهها ساخته میشوند و اغلب آنها از لاستیکهای با پهنای کمتر و رینگهای کوچکتر استفاده میکنند. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آنها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که میخواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیکهای بهتر استفاده کنند. به همین خاطر میتوان رینگ و لاستیکهای حرفهای و باکیفیت را از برخی شرکتها تهیه کرد. چنین رینگهایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو میشوند. تیون ترمز یک تیونینگ آیرودینامیکی است که می تواند عملکرد ترمز خودرو شما را بهبود بخشد. این کار را می توان با ارتقاء لنت ترمز، دیسک ترمز و خطوط ترمز انجام داد.
یک سیستم صوتی برتر در ماشین در درجه اول از نظر آکوستیک متقاعد کننده است - حتی مقداری بیس احساس می شود. با این وجود، ممکن است استفاده از بلندگوهای مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانسهای بیس توصیه شود. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد.
به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. چرخ های ماشین تاثیر زیادی بر زیبایی ظاهری آن دارند و اعمال یک تغییر کوچک در تایر ها یا رینگ های آن ها میتواند باعث بهبود ظاهر خودروی شما شود. در خدمات تیونینگ ماشین میتوانید متناسب با نوع خودرو و قدرت موتور آن و همچنین بر اساس نوع استفاده خود، لاستیک های ماشین را به طور کامل تغییر دهید. وقتی هدف اصلی از تیونینگ خودرو افزایش قدرت موتور است، امکان دارد حجم موتور افزایش یابد یا سیستم سوپاپ تغییر کند. اما باید به این نکته توجه داشت که با افزایش قدرت موتور، ضروری است که سیستم ترمز نیز تقویت شود. بنابراین، تغییرات در بخش فنی همچون یک زنجیره ی پیوسته هستند؛ به این معنا که در صورت عدم تغییر یکی از اجزا، ممکن است به مشکلاتی در عملکرد خودرو منجر شود.
مبدلهای کاتالیزوری فلزی ۱۰۰ سلولی و سیستم اگزوز جدید نیز روی فراری ۲۹۶ GTS نصب شدهاند. این خودرو اکنون ۳۸ اسببخار قدرت بیشتری تولید میکند و حداکثر توان آن به ۷۰۱ اسببخار رسیده است. درنتیجه مجموع قوای فنی هیبریدی فراری ۲۹۶ GTS در نسخه نوویتک به ۸۶۸ اسببخار افزایش یافته است. تیونینگ خودرو به فرآیندی اشاره دارد که در آن اقداماتی برای بهبود عملکرد، ظاهر و یا ویژگیهای خاص خودرو انجام میشود. این فرآیند معمولاً توسط علاقمندان به خودروهای ورزشی یا علاقهمندان به افزایش توان و عملکرد موتورها انجام میشود. بله، برخی از تغییرات که شامل ارتقای ویژگی های فنی و ظاهری خودرو میشوند، میتوانند در هنگام فروش ارزش مادی خودروی شما را افزایش دهند.
در صورتی که دلیل دوم در نظر گرفته شود، لازم است به افزایش مصرف سوخت و استهلاک توجه ویژه شود. در ابتدا، تغییرات سادهای مانند ارتقای موتور برای افزایش سرعت انجام میشد، اما امروزه تیونینگ به یک صنعت گسترده و تخصصی تبدیل شده است که شامل فناوریهای پیشرفته، نرمافزارهای پیچیده و تجهیزات مدرن است. واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد. با ریمپ ECU، میتوان عملکرد موتور را بهینه کرد و مصرف سوخت را کاهش داد. این فرایند به صاحبان خودرو اجازه میدهد تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند. از همین رو آن دسته از کسانی که خیال تیونینگ خودروی خود را در سر میپرورانند، بهتر است این کار را به صورت مرحلهای و به شکل کاملا حساب شده انجام دهند.
همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید. بررسی اقدامات ساختمانی روی خودرو توسط کارشناسان می تواند از این امر جلوگیری کند. اما چگونه می توان تایید را دریافت کرد؟ گواهی قطعات یا گواهی ABE (مجوز عملیات عمومی) در آلمان می تواند در اینجا به شما کمک کند. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند!
تغییرات ظاهری و بدنه میتوانند خودروی شما را زیباتر کنند و ارزش آن را بالا ببرند. همچنین میتوانید خودرو را به سلیقه خود نزدیکتر کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید. برخی از مهمترین خدمات تیونینگ ظاهری و بدنه ماشین شامل موارد زیر هستند. تیونینگ خودرو فرآیندی است که در آن ویژگیها و عملکرد خودرو از طریق تغییرات فنی و ظاهری بهبود داده میشود. این تغییرات میتواند شامل بهبود موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت باشد تا قدرت و عملکرد خودرو افزایش یابد.
این کار را می توان با اصلاح اجزای سیستم تعلیق مانند فنر ها، شوک ها و پایه ها انجام داد. می توانید با تغییر تراز چرخ های خود، تنظیم سیستم تعلیق را انجام دهید. اگر به دنبال بالا بردن عملکرد خودرو هستید و فقط جنبه تقویت ورودی را مد نظر دارید، باید به شما بگوییم نباید ارتقا خروجی را فراموش کنید. تیون اگزوز خودرو می تواند موجب خارج شدن هر چه سریع تر دود های حاصل از احتراق داخلی می شود. یکی از اقدامات اساسی برای تیون اگزوز خودرو، کم کردن طول لوله اگزوز است. خروج دود در ماشین های معمولی از مسیر های پر پیچ و خمی در اگزوز عبور کرده تا صدای اگزوز به نسبت کاهش یابد.
تراتل یا دریچه گاز یکی از اجزای مهم سیستم سوخترسانی خودرو است که وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. با تغییر قطر دهانه تراتل، میتوان میزان هوای ورودی را تنظیم کرد و در نتیجه، قدرت موتور را کنترل نمود. در خودروهای تیونینگ، از تراتلهای بزرگتر یا چندگانه (ITBs) استفاده میشود تا جریان هوای ورودی به موتور افزایش یابد. این امر منجر به احتراق قویتر و افزایش قابل توجه توان موتور میشود. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود.
دیفیوزر نیز بهمنظور تنظیم جریان هوای زیر خودرو در بخش عقب و زیر سپر نصب میشود. این تغییرات معمولاً با تغییر در قطر لوله اگزوز و زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور انجام میشود. این تغییرات میتوانند منجر به خروج سریع تر گازهای تولید شده در موتور و به طور همزمان حبس و خروج یک باره دود و گازها از موتور خودرو شوند. استفاده از کاور بدنه خودرو، یکی از جذابترین جنبههای تیونینگ ظاهری آن است. این کاورها عموماً به دو صورت رنگی و بیرنگ عرضه میشوند، که نمونههای بیرنگ به دو دسته مات و شفاف تقسیم میشوند. علاوه بر جلب توجه از نظر ظاهری، کاور بدنه خودرو میتواند نقش مهمی در حفاظت از رنگ بدنه خودرو ایفا کند.
به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که میتوان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخههای مختلفی دارد. همچنین یکی از مهمترین بهبودهای خودرو به لاستیکها مربوط میشود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند. لاستیکهای کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. تیونینگ پیشرانه هم میتواند قدرت و گشتاور را بیشتر کرده و درعینحال منحنی مربوط به آنها را بهینه سازد. به مجموعهای از تغییرات و اصلاحات در بخشهای مختلف خودرو گفته میشود که با هدف بهبود عملکرد، افزایش قدرت، بهینهسازی مصرف سوخت و یا تغییر ظاهر خودرو انجام میگیرد.
هشت سال سابقه کار در حوزه تعمیرات خودرو موتورسیکلت از جمله مکانیکی و تعمیر موتور و گیربکس خودرو ، جلوبندی ماشین ، دیاگ زدن و ... دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با مکانیک خودرو را با شما به اشتراک می گذارم. تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند. اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید.
این نوع تیونینگ خودرو بیشتر برای علاقهمندان به راحتی و سرگرمی در داخل کابین جذاب است. از جمله این تغییرات میتوان به نصب نمایشگرهای بزرگتر، سیستمهای صوتی حرفهای، و صندلیهای راحتتر با طراحی مدرن اشاره کرد که تجربهای لوکس و متمایز را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. اگر قصد دارید خودرو خود را تیونینگ کنید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده نمایید. تیونینگ نه تنها میتواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد، بلکه خودروی شما را به یک شاهکار فنی و شخصیسازیشده تبدیل میکند. با این حال، در انتخاب تغییرات مورد نظر و بودجهگذاری دقت کافی را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
اگر سیستم خنک کننده نتوند دمای موتور خودرو را در یک رنج مناسب ثابت نگه دارد، موجب بروز اتفاقات ناگوار خواهد شد. قطعات موجود در سیستم خنک کننده اتومبیل شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، فن، تسمه و شیلنگ تشکیل شده است. یکی از راهکاری ارتقای کارکرد سیستم خنک کننده برای مواجهه با صعود غیر معمول دما، شارژ مایع خنک کننده می باشد. اینتر کولر قطعه ای است که هوای تولید شده توسط توربو را خنک می کند و هوای خروجی از توربو توسط کمپرسور داخلی فشرده می شود. تیون آینه بغل خودرو شامل نصب آینه های جدید با طراحی جدید، افزودن قابلیت های نوین و بهبود عملکرد آینه ها باشند.
به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تاسیس شرکتهای جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدیتری توسط مهندسان کاربلد دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا دادن توان فنی قطعات آنها مینمودند. بهینهسازی و تقویت مجموعهی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو میباشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم میکند. افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آنها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد.
در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصیسازی خودرو است. در این میان البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود. مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفهای، تغییر فرمان، تعویض صندلیها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام میشوند. بهطورکلی تیونینگ خودرو، بخشهای تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو را شامل میشود. تثبیت کننده یک فنر فولادی است که چندین بار خم شده است که دو چرخ یک محور را به هم متصل می کند.
کافی است نگاهی به خودروهای تیونینگشده بیندازید تا متوجه شوید که گهگاه با خودرویی کاملاً جدید روبهرو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. تیونینگ خودرو، به مجموعهای از تغییرات گفته میشود که با هدف بهبود عملکرد، ظاهر یا ویژگیهای دیگر خودرو انجام میشود. این تغییرات میتوانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستمهای صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذابترین حوزهها برای علاقهمندان به خودرو تبدیل شده است. علاقهمندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصربهفرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدلهای پایه و ارزانتر با محدودیتهای زیادی عرضه میشوند.
بهترین تیونینگ شمال غرب کشور