تأثیرگذار تبلیغات آنلاین
CTR چیست؟ + 10 تکنیک اثباتشده برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات شما
یکی از بهترین راهها استفاده از نظر تخصصی مشاوران این حوزه است که به ابزارهای تبلیغات آنلاین تسلط دارند و به طور تجربی میدانند چه روشهایی برای چه صنایعی مناسب است. اما همچنین شما میتوانید روشهای مختلف را امتحان کنید و پس از ارزیابی نتایج بر روی شیوههایی تمرکز کنید که بیشترین بازدهی را برای شما داشتهاند. مدیران بازاریابیای که میخواهند در فضای بسیار رقابتی امروز با موفقیت عمل کنند، لازم است که روشهای تبلیغات آنلاین را بشناسند و به شیوهای که مناسب کسبوکارشان است از آنها استفاده کنند. از آنجا که روشهای تبلیغات آنلاین بسیار متنوع و دائماً در حال تغییر است، تصمیم گرفتیم راهنمایی تهیه کنیم و شیوههای مختلف تبلیغات آنلاین را که در بازار ایران در دسترس هستند، معرفی کنیم. در این مقاله به معرفی مفهوم تبلیغات آنلاین و شرح انواع آن میپردازیم.
این نتایج در واقع همان کسب و کارهایی هستند که در قبال پرداخت وجه به گوگل، سفارش تبلیغ دادهاند. علاوه بر گوگل، برخی دیگر از موتوهای جستجو نیز از این روش تبلیغاتی استفاده میکند. اما بهترین روش های تبلیغاتی تنها مربوط به گزینه های اینترنتی نمیشوند. عموما کمپین های متنوعی در سراسر ناوگان حمل و نقل مانند مترو، اتوبوس و … اجرا میشوند. همچنین میتوان گفت که بیلبوردهای ایجاد شده در نقاط مختلف شهر، جلوه ای ویژه از خدمات یا محصولات برندهای مختلف را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.
رپورتاژ آگهی و تبلیغات همسان نیز ظاهری مشابه با رسانه منتشرکننده تبلیغ دارند، بنابراین کاربر حس نمیکند که در حال مشاهده تبلیغ است. بازی تبلیغاتی، نسخه تعاملی از بازی است که در موبایل بهصورت تبلیغات نشان داده میشود. این تبلیغات به طور معمول بین ۱۵ ثانیه تا ۱ دقیقه طول میکشند و روش مناسبی برای تبلیغ بازیهای موبایل هستند. در این تبلیغات، ابتدا به کاربر فرصتی برای امتحان بازی داده میشود و در صورت تمایل فرد میتواند بازی را دانلود کند. تبلیغات رسانه غنی در قالب بنرهای موبایلی ارائه میشوند و شامل مجموعهای از فایلهای CSS و HTML و JS هستند.
درنهایت، چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار پرمنفعت و قدرتمند میکند، امکان دسترسی مستقیم به صندوق ورودی مخاطبان است. رقابت شدید در حوزههای مختلف، کسب و کارها را بیش از پیش به ساخت وبسایت و تبلیغات آنلاین ترغیب کرده است. تخصیص بودجه به روش تبلیغات اینترنتی چالشهای مربوط به خود را دارد، چراکه کسب و کارها با انواع مختلفی از تبلیغات و پلتفرمها سر و کار خواهند داشت. در این مطلب، انواع روش تبلیغات اینترنتی را با ذکر مثال توضیح میدهیم و توصیههایی را برای درونسپاری یا برونسپاری تبلیغات بیان میکنیم. یکی از کارآمدترین و محبوبترین روشهای جدید تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی است که با نام CPC نیز شناخته میشود.
بلکه با طراحی صفحات فرود با نرخ تبدیل بالا، مخاطبان را به سمت پایین قیف فروش هدایت میکنند. فیسبوک به کسب و کارها اجازه میدهد که با استفاده «Ad Manager» در اینستاگرام تبلیغ کنند. از آنجاییکه اینستاگرام پلتفرمی بصری است، شرکتهایی با محصولات مصرفی و طراحی قوی در آن بهخوبی عمل میکنند. پس از طراحی کمپین باید اینستاگرام را برای نمایش تبلیغات انتخاب کنید. برخلاف پستهای رایگان، پستهای پولی اینستاگرام شامل لینکهایی به وبسایت یا صفحه فرود شما میشوند.
پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر هرکدام نسخه و کاراییهای مخصوص به خود را برای تبلیغات دارند. از جمله بهترین روش تبلیغات برای فروش اینترنتی میتوان به تبلیغات موتور جستجو، تبلیغات شبکههای اجتماعی، تبلیغات هدفگیری مجدد و پوش نوتیفیکیشن اشاره کرد. تبلیغات دیجیتال در فروش محصولات و خدمات بهصورت آنلاین نقش مهمی را ایفا میکنند. اما اگر کاربران با مشاهده تبلیغ به وبسایت شما آمدند اما آمادگی خرید را نداشتند، بودجه تبلیغاتی هدر رفته است. گاهی افراد قبل از تکمیل خرید خود، به دلایل مختلف فرآیند خرید را کامل نمیکنند.
به عبارت دیگر، باید برای کمپینهای تبلیغاتی شبکه اجتماعی، صفحه فرودی طراحی کنید تا ترافیک را افزایش دهد. در این صفحه فرودها از تست A/B بهره بگیرید تا به طور مداوم نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید. برخلاف تبلیغات پولی جستجو، بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی برای آگاهی از برند و افزایش فالور هستند. تبلیغات دیجیتال «Signage»، شامل نمایشگر دیجیتالی است که به شرکتها اجازه میدهد تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند. انواع مختلفی از نمایشگرهای دیجیتال وجود دارد که از آنها میتوان برای محیط داخل و خارج استفاده کرد.
مانند تبلیغات کلیکی (PPC)، به این ترتیب، تبلیغات میتواند نقش مهمی در بهبود سود کلی شرکت شما نیز داشته باشد. با استفاده از تبلیغات میتوانید پیامهایی را که برای مخاطبان جذاب است به تعداد بیشتری از مخاطبان هدف خود نشان دهید. همۀ تبلیغات حاوی تصاویر نیستند، اما بسیاری از شرکتها از تصاویر محصولات خود یا افرادی که از محصولات آنها استفاده میکنند، برای جلب توجه مصرفکنندگان استفاده میکنند. اگر از تصاویر استفاده میکنید باید توجه داشته باشید که تصویر مورد استفادۀ شما با مقیاس تبلیغ مطابقت داشته و واضح باشد. اگر از تصویر محصول استفاده نمیکنید، میتوانید تصویری از لوگوی خود قرار دهید.
بهترین و پرکاربرترین رسانههای اجتماعی که تا امروز وجود داشتهاند، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر هستند. استفاده از نظرات و تجربیات مثبت مشتریان در تبلیغات و کمپینها میتواند به ایجاد اعتماد و رضایت در میان مخاطبان کمک کند. این کار موجب میشود که مشتریان جدید تمایل بیشتری به انتخاب برند شما داشته باشند. تبلیغات آنلاین باعث میشود که به غیر از مشتریان فعلی شما، تعداد زیادی از افراد دیگر نیز از برند شما آگاه شوند. هزاران نفر که به دنبال کالا یا خدماتی مشابه با خدمات برند شما هستند، به وسیله تبلیغات آنلاین از حضور شما آگاه میشوند.
ازآنجاییکه اینترنت بخش بزرگی از زندگی روزمرۀ افراد را به خود اختصاص داده است، تبلیغات به دو حوزه تقسیم میشود. بین روش های تبلیغاتی مختلف، دسته ای وجود دارد که طی سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است؛ نمایشگرهای تبلیغاتی. تصویر زیر نمونهای نمایشگر تبلیغاتی خودکار در ایستگاه قطار را نشان میدهد. این تبلیغات در خود وبسایت دیجیکالا نمایش داده نمیشوند، اما همچنان تأثیرگذاری بالایی دارند. برای اطلاعات بیشتر، مقالات «تبلیغات نمایشی دیجیکالا چیست؟» و «چگونه در دیجیکالا تبلیغات نمایشی (در وب) انجام دهیم؟» را مطالعه کنید.
در ادامه انواع تبلیغات اینترنتی، ویژگیها و مزایا و معایبشان را شرح میدهیم. تحقیقات بازار شامل استفاده از دیتاها، نظرسنجیها و بررسی رفتار مخاطبان است. این دادهها به شما امکان میدهد تا به مخاطبان هدف خود نزدیکتر شوید و اطلاعات ارزشمندی درباره آنها بهدست آورید. قبل از شروع هر کمپین تبلیغاتی، درک عمیق از بازار هدف از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت دقیق نیازها، علایق و رفتارهای مشتریان به شما کمک میکند که پیام تبلیغاتیتان را به درستی تنظیم کنید.
با استفاده از جزئیترین آمارها از بازدید و کلیک به تفکیک جایگاه، پلتفرم و بازه زمانی ارائه شده توسط ادیوری، بهینهترین و موثرترین کمپینها را اجرا کنید. شما اگر بخواهید یک بیلبورد نصب کنید، کجا را انتخاب میکنید؟ منطقهای که کمترین رفتوآمد را دارد یا جایی که پرترافیک و شلوغ است؟ مسلماً گزینۀ دوم را انتخاب میکنید. چرا؟ چون تبلیغ شما در دفعات بسیار بیشتری دیده خواهد شد و روزانه هزاران نفر از آنجا تردد میکنند. با استفاده از Canva AI، میتوانید طرحی که در ذهن دارید را در قالب کلمات به این پلتفرم منتقل کنید تا تصویر بهصورت اختصاصی ساخته شود. هزاران تمپلیت آماده در ابعاد مختلف و برای منظورهای گوناگون در این پلتفرم وجود دارند که تقریباً هر نیازی را برطرف میکنند. این موضوع بین مخاطبان ایرانی کاملاً آشکار است و تعداد زیاد پادکستهای گوناگون در حوزههای مختلف، مؤید این ادعا هستند.
این شبکه اجتماعی برای هدف قرار دادن افراد زیر ۳۰ سال گزینه مناسبی است. برخلاف بسیاری از شبکههای اجتماعی که امکان تبلیغات را برای کسب و کارها آزاد میگذارند، تبلیغکنندگان باید بهصورت مستقیم با تیک تاک تماس بگیرند تا مشخص شود آیا واجد شرایط تبلیغ هستند یا خیر. با وجود تمام این تکنولوژیها و ابزارها، میتوان گفت مهمترین نکتهای که باید بدانید این است که بهترین روش تبلیغات اینترنتی برای کسبوکار شما چیست. به همین دلیل، در ادامه به بررسی روشهای موجود در بازار میپردازیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. تبلیغات ویدیویی یک از تاثیر گذارترین روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. هر روزه روشهای جدیدی در حال ظهور هستند که از یکدیگر پیشی میگیرند. این خیلی مهم است که برای پیشرفت در بازار اینترنتی همیشه جلوتر از بقیه قدم بردارید.
در تبلیغات شبکه اجتماعی میتوانید از انواع قالبهای تبلیغاتی استفاده کنید تا به بهترین شکل به اهداف بازاریابی خود دست یابید. به طور خلاصه، تمامی تبلیغاتی که در فضای اینترنت انجام میگیرند، تبلیغات اینترنتی یا Online Advertising نام دارند. این تعریف یکی از سادهترین و البته واضحترین تعاریفی است که میتوان برای این موضوع به کار برد. این نوع از تبلیغات برای کسب و کارها و البته سایر افراد جذابیتهای زیادی دارد و سبب جلب توجه کاربران میشود. تبلیغات نمایشی نوعی از تبلیغات آنلاین هستند که در آنها ترکیبی از متن، تصویر و URL به چشم میخورد.
به دلیل اینکه بازار تبلیغات اینترنتی اشباع شده است و برندهای زیادی از آن استفاده میکنند، رقابت شدیدی برای به دست آوردن مشتری وجود دارد. کسی برنده است که بتواند تمام اصول بازاریابی و تبلیغات را رعایت کند. انواع مختلف تبلیغات ویدیویی کمک میکند به اهداف مختلف دست پیدا کنید. برای مثال، تبلیغی که در تصویر زیر میبینید، از نوع «پریرول» یا «پیشنمایشی» است؛ یعنی قبل از اینکه کاربر ویدیوی اصلی را ببیند، تبلیغ را مشاهده میکند. تبلیغات بنری محل مناسبی برای نمایش تصاویر گرافیکی ثابت یا متحرک هستند که توجه خوبی به خود جلب میکنند. این تبلیغات از نظر فنی میتوانند در قالب عکس ثابت یا متحرک (GIF) باشند و از نظر ابعاد نمایشی معمولاً بهصورت نواری، نیمصفحه یا تمامصفحه در اپلیکیشنهای موبایل نمایش داده میشوند.
تبلیغات بنری و نمایشی شکل توسعهیافتۀ تبلیغات جستوجو هستند و از مدل PPC مشابه پیروی میکنند. البته این نوع تبلیغات بهجای تبلیغات متنی، بیشتر تبلیغات دیداری و تصویری را شامل میشوند. هنگامی که شخصی با استفاده از یکی از موتورهای جستوجو به دنبال موضوعی شامل این عبارتهای کلیدی میگردد، تبلیغکنندگان پولی این توانایی را دارند که تبلیغات را در بالای نتایج جستوجوی ارگانیک نمایش دهند. این ابزار، تبلیغات شما را برای افرادی که قبلاً موضوعات مرتبط را جستوجو کردهاند هم دستهبندی میکند. استراتژی بازاریابی فراگیر یک شرکت معمولاً شامل یک طرح تبلیغاتی است. بخش تبلیغات روی فرایند خاص ایجاد و انتشار پیامهای متقاعدکننده زوم میکند تا مشتریان را به اقدام وادار کند.
تنوع کمپینهای تبلیغاتی بینگ کمتر از گوگل است اما تقریبا مشابه همتای آنها در گوگل ادز پیدا میشود. همچنین اگر پیکسل لینکدین را در وبسایت خود نصب کنید، این امکان را دارید تا مخاطبان وبسایت خود را دوباره در لینکدین هدف قرار دهید. تصویر زیر نمونهای تبلیغات لینکدین در پیامرسان این شبکه اجتماعی را نشان میدهد. فیسبوک نه تنها باعث میشود تا کسب و کارها با مخاطبانشان تعامل کنند، بلکه فروش آفلاین را نیز تقویت میکند. بازاریابی مجدد، وارد کردن فهرست مشتریان و تعامل با مخاطبان، چند روش برای نگه داشتن مشتریان در قیف فروش هستند. بهعنوان مثال، ممکن است هنگام جستوجوی عبارتی در گوگل، لینکهایی با برچسب Ad مشاهده کنید که نشاندهنده تبلیغات همسان است.
برای رسیدن به این مکان چندین راه و مسیر وجود دارد که شما را به مقصد میرساند. نکته مهم، انتخاب مسیری است که شما را در سریعترین زمان به مقصد برساند؛ البته در عین نزدیکبودن، مسیر انتخابشده باید مطمئن و درست باشد. سریعترین مسیر دسترسی به مخاطب برای ابلاغ پیام دلخواه است و باید در این مسیر از شیوه درست تبلیغ استفاده کرد تا بهترین نتایج حاصل شوند. اگر بهدنبال راهی برای دیده شدن کسبوکارتان هستید، از تبلیغات اینترنتی غافل نشوید. اما اگر نمیدانید این روش تبلیغ چیست و چند نوع دارد باید سریعا با انواع روشهای آن آشنا شوید.
به طور مثال در تبلیغات بیلبوردی، شرایط استفاده و اجرا سخت و هزینهبر است. قراردادهای حداقل دو هفتهای بین طرفین امضا میشود و اگر شما بعد از شروع کمپین، بخواهید تصویر بیلبورد خود را تغییر دهید، هزینه و زمان زیادی از شما گرفته میشود. با تقریب خوبی برای آگهیهای تلویزیونی و دیگر تبلیغات آفلاین نیز همین شرایط حاکم است. طبق گزارش ۱۴۰۰ یکتانت، تعداد کمپینهای هدفمند برای اولین بار بیشتر از تبلیغات عمومی بوده است. برای مثال، اگر مخاطبان شما نوجوانان هستند تبلیغات جایزهای در بین بازیهای موبایل یا تبلیغات کلیکی در صفحاتی که آنها حضور دارند، انتخاب مناسبتری خواهد بود.
مزایای رقابت در این واقعیت نهفته است که مردم در صورت تبدیلشدن یک محصول به یک هنجار اجتماعی، پذیرش بالاتری داشته و آمادگی بیشتری نیز برای خرید محصول پیدا میکنند. بنابراین میتوان گفت وجود دشمن تبلیغی باعث ایجاد آگاهی از برند میشود. تبلیغات ابزار قدرتمندی برای کمک به رشد و بقای کسبوکارها و کسب درآمد موردنیاز آنهاست. کمپینهای تبلیغاتی میتوانند مستقیماً بر فروش تأثیر بگذارند و اگر یک برند تجارت الکترونیک هم دارد، مشتریان بیشتری را مستقیماً به فروشگاه فیزیکی، سایت و حتی صفحات محصول خاص خود هدایت میکند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میدانند که محتوای آنها چقدر ارزشمند است و به همین دلیل است که گزینۀ حمایت مالی یا تقویت پستها را ارائه میکنند. تبلیغات در رسانههای اجتماعی پیام شما را بهراحتی برای مخاطبان هدف نمایش میدهد و آنها را به کلیککردن و خرید تشویق میکند.
با گسترش رسانههای دیجیتال و ظهور پلتفرمهای جدید، مخاطبان روزانه با صدها تبلیغ مواجه میشوند. همین اشباع رسانهای باعث شده است که جلب توجه مخاطب به یک چالش جدی برای کسبوکارها تبدیل شود. زمانیکه از تبلیغات آفلاین استفاده میکنید، افراد زیادی از حضورتان مطلع میشوند، اما آنها همانهایی نیستند که برای استفاده از محصول یا سرویس به سراغتان میآیند. رسانههای اجتماعی یکی از جذابترین روشهای بازاریابی دیجیتال هستند. در سراسر جهان نزدیک به ۲میلیارد حساب فعال اجتماعی با پلتفرمهای تلفن همراه وجود دارد. بهطور مثال، در ایران بیش از ۲۵میلیون کاربر فعال در اینستاگرام داریم.
اگر یک کسبوکار کوچک دارید میتوانید از شبکههای اجتماعی مثلا اینستاگرام برای نمایش محصولات خود استفاده کنید یا برای ایجاد رابطه طولانی مدت از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. ولی کسبوکارهایی که محصول یا خدمات آنها به شکلی است که کاربرانش امکان خرید از این طریق را ندارند، شاید این روش کمتر مناسب آنها باشد. بهعنوان مثال، کسی که کار او فروش آهنآلات است، مسلماً خیلی بعید به نظر برسد فردی از او در این پلتفرمها خریدی انجام دهد. در اینجا، تبلیغات ویدیویی پیشنمایشی و همچنین تبلیغات در گوگل و سایتهای پربازدید به کمک آنها میآید. هزینهٔ کم، دسترسی بیشتر به مخاطبان و افزایش تعامل با آنها باعث محبوبیت بیشتر این نوع تبلیغات بین صاحبان کسبوکارها شده است. خود این آمار بیانگر اهمیت تبلیغات در شبکههای اجتماعی است و سرمایهگذاری در این پلتفرمها باعث بازگشت سرمایه و افزایش فروشتان خواهد شد.
بازاریابی ایمیلی مقرونبهصرفهترین کانال بازاریابی مستقیم است و براساس مطالعات در ازای هر ۱ دلار هزینه، ۴۲ دلار درآمد ایجاد میکند. همین دلیل به تنهایی کافی است تا تبلیغات ایمیلی را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید. از بازاریابی ایمیلی برای اطلاعرسانی به مخاطبان، افزایش فروش و افزایش آگاهی از برند استفاده میشود. این پیامها بیشتر برای هشدارهای حساس به زمان، بهروزرسانیها و ارسال پیشنهادها برای مخاطبانی است که قبلا با دریافت پیامک از طرف کسب و کار شما موافقت کردهاند. ازآنجایی که افراد هر روز بیشتر به موبایل خود وابسته میشوند، پیامهای متنی، مستقیمترین راه تماس با آنها است. این موضوع، بازاریابی پیامکی را به یکی از موثرترین شکلهای برقراری ارتباط با مشتریان تبدیل کرده است.
هرچند این روش ممکن است در مقایسه با گذشته کمتر مورد توجه باشد، اما هزینه پایین و گستردگی آن همچنان برای بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی موثر است. مهمترین مزیت تبلیغات در شبکههای اجتماعی این است که در بسیاری از آنها میتوانید کالای خود را بهصورت رایگان معرفی کنید. علاوه بر این، ابزارهای تحلیلی پیشرفتهای در اختیار شما قرار میگیرد تا عملکرد تبلیغات خود را ارزیابی کنید. همچنین، تبلیغات آنلاین غالباً بهصورت هدفمند طراحی میشود تا مشتریان یا مخاطبان را به انجام یک اقدام مشخص، مانند «خرید»، ترغیب کند. به بیان ساده، برندها از ادتک (Ad Tech) یا فناوری تبلیغات بهره میگیرند تا درآمد و سود بیشتری کسب کنند.
تبلیغات تلویزیونی، فیلمهای تبلیغاتی کوتاه نهایتاً چند ثانیهای هستند که توسط شرکتها و سازمانهایی که به دنبال جذب مخاطبان یک برنامۀ تلویزیونی یا برنامههای شبکهایاند، ساخته و اجرا میشوند. تبلیغات تلویزیونی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته و با تولد پخش زندۀ تلویزیونی بهشدت تغییر کرده است. تبلیغات هدفمند چیست و چطور از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای کسب و کارمان استفاده کنیم؟ پاسخ این در این مطلب از ویپدیا بیابید. تیم تبلیغات یک شرکت، مسئولیت تبلیغ محصول یا خدمات آن شرکت را بر عهده دارد. البته تبلیغکنندگان میتوانند یک شرکت یا سازمانی باشد که تبلیغات روی بیلبورد، مجله یا تبلیغ از طریق سایت یا برنامۀ تلفن همراه برای دیگر شرکتها را طراحی و اجرا میکند. تبلیغات، بسیار قدیمیتر از سایر فعالیتهای بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موتورهای جستوجو است.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری