آپدیت الگوریتم های گوگل کاربردی
الگوریتم های گوگل معرفی کامل الگوریتمهای گوگل از ابتدا تا ۲۰۲۳
رییس موتور جستجوی گوگل دنی سالیوان در 29 سپتامبر از طریق توییتر تایید کرد که نوعی به روز رسانی “کوچک” رخ داده است (اما این ارتقاء مربوط به هسته الگوریتم نیست). در 2 ژوئن، دنی سالیوان، رئیس جستجوی گوگل، در توییتر اعلام کرد که گوگل در تاریخ 3 ژوئن بهروزرسانی بزرگ جدیدی را برای الگوریتم اصلی خود منتشر خواهد کرد. روز بعد، گوگل تایید کرد که این به روز رسانی در دسترس است و در روزهای آینده در مراکز داده مختلف در دسترس خواهد بود. مانند هر بهروزرسانی دیگری، گوگل بیان میکند که بهروزرسانی هسته نیازی به اصلاح ندارد زیرا فاکتورهای مختلفی را پوشش میدهد. هر از گاهی، نحوه تشخیص محتوای بی فایده توسط طبقهبندیکننده رو تغییر میدیم. وقتی این کار رو به صورت قابل مشاهده انجام بدیم، به عنوان یک «بهروزرسانی محتوای مفید» در صفحه بهروزرسانیهای رتبهبندی جستجوی Google ما به اشتراک گذاشته میشه.
پاندا با سایت هایی که هدفشان این است که به سایت های دیگر لینک دهند و سایت هایی که محتوای کوتاه و بی کیفیتی دارند و به خوبی نیاز کاربر را رفع نمی کنند، شوخی ندارد و در صورت مشاهده این سایت ها، آن ها را از نتایج حذف می کند. Sandbox effect وظیفه دارد تا عملکرد وب سایتهایی که به تازگی راه اندازی شدهاند را مورد بررسی قرار دهد. پس اگر شما نیز جزو افرادی هستید که جدیدا وب سایتتان را راه اندازی کرده اید، باید منتظر الگوریتم سندباکس گوگل (proposed effect affecting search engine rankings) باشید. در واقع این الگوریتم اجازه نمیدهد تا وب سایتهای جدید به سرعت وارد نتایج جستجو کاربر شوند. این الگوریتم روی لینکدهی وبسایتها تاکید میکند، در الگوریتم نامبرده backlinkها اهمیت بسیار زیادی دارند و از نظر Penguin، backlinkها به افزایش کیفیت و بهبود نتایج جستجوی گوگل کمکهای زیادی میکنند. بهعبارت سادهتر ازنظر الگوریتم Google Penguin، لینکها روی بهبود رتبه وبسایتها و نتایج جستجو تاثیرات زیادی میگذارند.
این به روز رسانی به الگوریتم پاندا چند سیگنالی را اضافه می کند که به پاندا کمک می کند تا محتوای غیر استاندارد را با دقت بیشتری شناسایی کند. اگرچه رنگ برین توسط گوگل از آوریل 2015 آزمایش شده است، اما آپدیت RankBrain به تازگی اعمال شد. RankBrain یک ربات یادگیرنده ماشینی است که نتایج جستجو را تغییر می دهد تا کاربران بتوانند بهتر به سوالات خود پاسخ دهند یا به عبارتی، پاسخ سوالات خود را بیابند. در ابتدا، RankBrain برای 15٪ از پرس و جوها استفاده شد (بیشتر پرس و جوهای جدیدی که گوگل قبلا هرگز ندیده است). گوگل تایید کرده است که پاندا در الگوریتم اصلی گوگل که به عنوان بخشی از راه اندازی کند پاندا 4.2 دیده می شود، درگیر است. به عبارت دیگر پاندا دیگر فیلتری نیست که پس از انجام وظیفه در الگوریتم گوگل کار کند، بلکه به عنوان سیگنال رتبه بندی اولیه گنجانده شده است.
بعضی از افراد، دچار وسواس در مورد پیگیری الگوریتمهای گوگل شدهاند و مدام در حال پیگیری تغییرات و آپدیتهای جدید هستند. برای پاسخ به سوالات کاربران درباره نحوه اجرای این برچسبگذاری برای دستهبندیهایی با آیتمهای زیاد، مانند محتوای صفحهبندی شده یا اسکرول بی نهایت. تنظیمات مربوط به ارسال و بازگشت کالا در کنسول جستجو اضافه شد و توضیحات بیشتری درباره نحوه اولویتبندی تنظیمات در مستندات ارائه شد. بهترین روش برای مدیریت دادههای ساختاری هنگام بهینهسازی نتایج خرید به مستندات مربوط به نشانهگذاری محصولات و تولید دادههای ساختاری با جاوااسکریپت اضافه شده است. توصیه شده که نشانهگذاری محصولات در HTML اولیه قرار گیرد و سرور شما توانایی مدیریت ترافیک بیشتر در صورت تولید این دادهها با جاوااسکریپت را داشته باشد.
از آن جایی که این مقاله در مورد جدیدترین الگوریتم های گوگل در سئو است، به همین دلیل از تازه ترین الگوریتم های جستجو گوگل شروع می کنیم؛ چرا که ممکن است با تعدادی از الگوریتم های قدیمی آشنا باشید. مثلا اگر صفحاتی از یک وبسایت توسط کاربران زیادی به عنوان محتوای کپی گزارش شود، گوگل رتبه سایر صفحات این وبسایت را نیز کاهش میدهد. اما آپدیتهای الگوریتم گوگل معمولا تاثیر بزرگتر و قابل توجهتری دارند. آپدیتهای الگوریتم گوگل میتوانند منجر به پیروزیها یا شکستهای بزرگ در رتبهبندی، ترافیک و درآمد شوند. گوگل تاریخچهای طولانی از بهروزرسانیهای معروف الگوریتمها، تغییرات در شاخصهای جستجو و تازهسازیها دارد.
گوگل آپدیت هسته الگوریتم را تایید می کند، به روز رسانی اصلی برای دسامبر 2020 در تاریخ 3 دسامبر 2020 منتشر خواهد شد. از آخرین به روز رسانی اصلی نسبت به میانگین زمان بین این نوع به روز رسانی ها مدتی می گذرد. به همین خاطر هست که نشونت همواره در بحث لینک سازی یا خرید بک لینک، توصیه می کنه که از منابع با کیفیت لینک بگیرید. طبق آپدیت های اخیر، همونطور که گوگل خودش میگه، کیفیت به شدت از کمیت مهم تر شده. البته نگران نباشید، همکاران نشونت آماده هستند تا شما رو در این مورد راهنمایی کنند و تمامی مراحل لینک سازی سایتتون رو از صفر تا صد بر عهده بگیرند. به عنوان مثال شما الان اگر در گوگل سرچ کنید قیمت سکه و دلار، با وجود الگوریتمی مانند Freshness اولویت نمایش با سایت هایی است که به روز ترین محتواها را در صفحات خود ایندکس کرده اند.
قانون noarchive به بخش مرجع تاریخی در مستندات متا تگ robots منتقل شده است. از آوریل 2025، نوع EnergyConsumptionDetails با نوع جامعتر Certification جایگزین میشود. این تغییر امکان پشتیبانی از کشورهای بیشتر و دامنه گستردهتری از گواهینامهها را فراهم میکند. پشتیبانی از نشانهگذاری گواهینامهها به مستندات دادههای ساختاری محصول اضافه شده است. مشخص شده که فیلدهایی که در مستندات robots.txt گوگل لیست نشدهاند، پشتیبانی نمیشوند. اکنون گوگل در قابلیت “درباره این تصویر” (About this image) از این متادیتا پشتیبانی میکند.
البته این الگوریتم هرگز توسط گوگل تایید رسمی نشده است، اما تجربه متخصصان وجود این الگوریتم را نشان می دهد. البته تاثیر این الگوریتم بر روی سایت هایی پزشکی، سلامت و مالی بیشتر است. گوگل از یک سیستم پیچیده به نام الگوریتم های جستجو گوگل برای بازیابی کردن داده ها و رتبه بندی نتایج استفاده می کند، عملکرد این الگوریتم ها به شیوه ای است که بهترین نتایج را در سریع ترین زمان به کاربر نشان دهند. الگوریتم Mobilegeddonدر سال 2015 توسط گوگل معرفی شد تا اولویت را به وبسایتهای که سازگاری بیشتری با موبایل (ریسپانسیو) دارند بدهد. این الگوریتم باعث کاهش رتبه وبسایتهایی شد که برای نمایش در دستگاههای موبایل بهینه نشده بودند.
در این مطلب بهصورت قدمبهقدم مسیر درخشان گوگل با ارائه الگوریتمهای مؤثر بر سئو را میبینید. تا قبل از این، متن متای توضیحات هر صفحه از سایت شما مجاز به داشتن 155 کاراکتر بود. در سال 2017 این متن به چیزی حدود 2 برابر افزایش پیدا کرد و به 300 کاراکتر ارتقا داده شد. در دسامبر 2019، گوگل به طور رسمی اعلام کرد که الگوریتم bert در سطح بین المللی و به 70 زبان زنده دنیا در حال فعالیت است و در بررسی نتایج به الگوریتم های دیگر کمک میکند. در جدول زیر اطلاعات مربوط به جستوجوهای مختلف و عملکرد گراف دانش گوگل را بررسی میکنیم. SpamBrain با ترکیب هوش مصنوعی و تحلیل دادههای رفتاری، نقش مهمی در بهبود کیفیت جستوجو گوگل ایفا میکند.
همانطور که بیان شد الگوریتمهای گوگل وظیفهی رتبه بندی صفحات سایتها را بر عهده دارند. به طور کلی الگوریتمهای گوگل صفحات سایتها را از نظر میزان کیفیت محتوا، تعامل و رضایت کاربران، سرعت سایت، لینکسازی، رسیپانسیو بودن و… مورد بررسی قرار میدهند. همچنین کرالرهای گوگل بهخوبی میتوانند سایتهایی که تبلیغات آزاردهندهای در ابتدای صفحه خود قرار دادهاند را شناسایی کنند و بهعنوان یک فاکتور منفی در رتبهبندی درنظر بگیرند. این الگوریتم کمک میکند تا کاربری که بهعنوان مثال با موبایل وارد چنین سایتهایی میشود، 4 الی 5 بار برای رسیدن به محتوای موردنیاز خود اسکرول نکند و تجربه کاربری بهتری داشته باشد. از میان الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل، الگوریتم ونیز از آن جهت که مربوط به جستجوهای محلی میشود، آپدیت قابل توجهی محسوب میشود. در این الگوریتم که در سال 2012 به راه افتاد، IP یا موقعیت جغرافیایی که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوی گوگل دخیل شدند.
این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا سوالات جستجو کننده ها را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با موتور جستجو مطابقت داشته باشد. الگوریتم تازگی محتوا در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که بیشتر تمرکز آن بر روی آپدیت و به روز رسانی محتوا است و اولویت را به محتوای میدهد که به صورت مداوم آپدیت می شود و مطالب بروز در آن قرار میگیرد. به طور کلی الگوریتم YMYL محتواهایی که ارتباط مستقیم با زندگی و وضعیت اقتصادی کاربران دارد را مورد برسی قرار میدهد و وب سایتهای متخلف را جریمه خواهد کرد. بهصورت کلی، الگوریتم product review روی توضیحات دست اول محصولات، تصاویر منحصربهفرد و مرتبط با محصولات تمرکز دارد و کمک میکند کاربران تجربه بهتری در هنگام خرید کالا داشته باشند. از ابتدای معرفی این الگوریتم تا به امروز، گوگل چندین آپدیت روی الگوریتم Product Reviews انجام داده است. گوگل به دنبال بهینهسازی وبسایتهای تلفن همراه، آپدیت دیگری با نام(Mobile-First Indexing) در سال ۲۰۱۸ به کاربران خود معرفی کرد.
اگر زمانی که این صفحه در رقص گوگل در رتبههای اول و دوم قرار گرفت توانست کاربران را به خود جذب کند قطعاً تأثیر خوبی در رتبهاش خواهد دید. این تغییر به حدی قابل توجه بود که می توان از آن به عنوان اتفاقی تاریخی یاد کرد. پس از این اتفاق طرفداران گوگل برای رسیدن به اهداف و جست و جو های خود دیگر محدود به رایانه نبوند، آن ها این قابلیت را داشتند که در هر زمان و هر مکان به کمک گوگل به سوالات خود جوابی قانع کننده دهند. در سال 2004 ، وب مسترها و متخصصان سئو متوجه شدند که وب سایت های تازه راه اندازی شده، با وجود تلاش های فراوان مربوط به سئو، در چند ماه اول در گوگل رتبه خوبی ندارند. نکته عجیب این بود که با وجود اینکه محتوا ها مطابق با کلید واژه مناسب وارد بازار رقابتی شده بودند، اما گوگل آن ها را به رسمیت نمی شناخت؛ در حالی که سایت ها در یاهو و بینگ رتبه خوبی داشتند.
البته سه سال بعد، یکی از موارد دیگری که گوگل آن را تبدیل به یکی از فاکتورهای مهم کرد، سرعت سایت است. الگوریتم برت گوگل یک سال قبل از الگوریتم موبایل فرست ایندکس معرفی شد که می توان گفت یکی از بزرگ ترین تغییراتی است که گوگل اخیرا ایجاد کرده است. این الگوریتم به صورت گسترده سایت های زیادی را تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال به صورت میانگین از هر 10 سایت، یکی از آن ها تحت تاثیر الگوریتم برت قرار می گیرد. الگوریتمهای گوگل نامی آشنا برای تمامی افرادی است که در دنیای سئو فعالیت میکنند. برخی از افراد ظهور این الگوریتمها را نجات بخش و برخی دیگر آنها را تنها دردسرهایی میدانند که از سوی گوگل اعلام میشود.
در واقع کل سیستم رتبهبندی گوگل از چند الگوریتم ساختهشده که هرکدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر میگیرند. هیچ کارشناس سئو یا بازاریاب محتوایی، نمی تواند دقیقاً پیش بینی کند که به روز رسانی آینده الگوریتم های گوگل چگونه ظاهر خواهد شد. حتی برخی از کارمندان Google همه به روز رسانی هایی که تحت تاثیر این الگوریتم ها اتفاق می افتد را درک نمی کنند. گوگل هیچ گاه برای انتشار الگوریتم های خود به منظور رونمایی جشن و میهمانی برگزار نمی کند. پس بهتر است با این بینش که گوگل برای خدمت به مردم و مطابق با خواسته های آنها مدام چهره عوض می کند را مد نظر داشته باشیم.
بسیاری از الگوریتمهایی که از سمت گوگل معرفی میشوند تاثیر مستقیمی روی وضعیت ترافیک سایت شما دارند. البته نمیتوان به قطعیت گفت که تمام این الگوریتمها به طور مستقیم با سئوی سایت شما در ارتباط هستند؛ اما بهتر است به عنوان یک متخصص سئو همواره از آپدیتهای جدید الگوریتمهای گوگل باخبر باشید. در ادامه فهرست الگوریتمهای گوگل را با هم میبینیم و درباره بعضی از آنها توضیحاتی را خواهیم خواند. هر بار که گوگل الگوریتم خود را به روز رسانی می کند، یک قدم به آسان تر کردن و مرتبط تر کردن تجربه جستجو برای کاربران پیش می رود. به روز رسانی هسته اصلی گوگل در ماه مه 2020، با چالش بی نظیری در مورد چگونگی جستجو در جهان روبرو شد. با به روز رسانی گوگل و الگوریتم های آن همواره سایت ها دچار نوسان در رتبه می شوند.
این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. در این الگوریتم فردی که محتوا را می نویسد نیز مهم است؛ در این الگوریتم فرد تولید کننده محتوا باید متخصص و معتبر باشد و مطلبی که می نویسد، نباید کپی باشد. فاکتور دیگری که برای این الگوریتم اهمیت دارد، میزان قابل اعتماد بودن است، فرض کنید که شما سایتی در زمینه مشاوره کسب و کار دارید. این الگوریتم جستجوی گوگل باید شما را قابل اعتماد تر از سایت ها و کسب و کارهای دیگر ارزیابی کند تا برای کاربران نشان دهد. الگوریتم های گوگل با هدف افزودن یک امکان یا مبارزه با یک فعالیت خرابکارانه برای دستکاری نتایج جستجو تولید میشوند.
در مقابل محتوای با کیفیت و ارزشمند نیز از نظر گوگل از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است چرا که از این طریق متوجه میشود شما میدانید سئو چیست و از تکنیک های آن نیز استفاده میکنید. هدف از این الگوریتم پائین آوردن رتبه سایت هایی است که دارنده محتوای بیکیفیت هستند. بهطورکلی تمامی الگوریتم های گوگل در تلاشند که وب سایت های اسپم را شناسایی و حذف کنند و نتایج جستجوی گوگل را تا حد امکان کارامد کنند. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم های گوگل است که اثر آن بهخصوص روی وب سایتهای فروشگاهی، بسیار محسوستر از وب سایتهای دیگر است. این موضوع باعث میشد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیمگیری در مورد خرید محصول را به دست آورند.
این تغییرات نشاندهنده تمرکز گوگل بر ایجاد محیطی شفافتر و کاربرمحورتر است که در این مقاله به روز ترین الگوریتم گوگل 2024 را بررسی میکنیم. این الگوریتم به بهبود نتایج جستجو بر اساس جستجوی معنایی و درک بهتر قصد کاربر، کمک میکند. Hummingbird از پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر کلمات کلیدی، عبارات و زمینه جستجو استفاده میکند. دقت به محتوای کلی صفحه، عناوین، تصاویر و لینکهای داخلی از وظایف مرغ مگس خوار گوگل است. هدف الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران و کمک به آنها برای یافتن اطلاعاتی است که به دنبال آن هستند.
کافئین یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکسگذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای بهروزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیلتر شد. الگوریتم گوگل پاندا در سال 2011 با هدف کاهش رتبه صفحات وب با محتوای کمکیفیت و تکراری طراحی شده است. الگوریتم پاندا بطور ویژه بر روی کیفیت محتوای صفحات تمرکز دارد تا با محتواهای بی ارزش مبارزه کند. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط Google Panda باید محتواهای یونیک، باکیفیت و ارزشمند برای کاربران تولید کنید و از به کار بردن محتواهای کپی بپرهیزید.
الگوریتم کبوتر به شما کمک میکند که سئوی داخلی و سئوی خارجی صفحه خود را تحلیل کرده و بهبود بدهید. با فعالیتهای خارج از صفحه مانند اعمال فهرستهای تجاری مرتبط در دایرکتوریهای کاملا قانونی شروع کنید و کانکشنها و بکلینکهای با کیفیت را امتحان کنید. یک حرکت خوب برای وب سایت، تحلیل درون صفحه به کمک متدولوژی ارزیاب وبسایت است که یک روش بسیار مفید برای درک ویژگیهای بهینهسازی در صفحه میباشد. اگر با الگوریتمهای گوگل آشنا باشید، میتوانید در زمان بهروزرسانیهای اصلی الگوریتم، افزایش یا کاهش رتبهبندی جستجوی خود را بهتر درک کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از بهروزرسانیهای اصلی الگوریتمهای گوگل را مورد بحث قرار دهیم تا تغییرات عمده الگوریتم، هدف از وقوع و تأثیر آنها را با جزئیات درک کنید.
یک مطالعه موردی جدید درباره نحوه استفاده از دادههای ساختاری ویدیو توسط Vidio برای بهبود کشف محتوای ویدیویی محلی در جستجوی گوگل برای کاربران اندونزی منتشر شد. مستندات مربوط به بهروزرسانیهای اصلی بازسازی شد و شامل بخشهای واضحتر و اطلاعاتی از دیگر مستندات (مانند کاهش ترافیک و راهنمای خود ارزیابی) شد. محتوای تکراری با بخش FAQ محتوای مفید کاهش یافت و بخش سیستم محتوای مفید به بخش آرشیو راهنمای سیستمهای رتبهبندی منتقل شد. بر اساس بازخورد کاربران، راهنمای سئوی ویدئو برای توضیح اینکه چه محتوایی واجد شرایط نتایج ویدئویی است و چگونه سایتها میتوانند به گوگل در یافتن ویدئوهایشان کمک کنند، بهروزرسانی شد. نیازی به حذف این متا تگ نیست، زیرا سایر موتورهای جستجو و سرویسها ممکن است همچنان از آن استفاده کنند.
اما جالب اینجاست که بعد از انتشار، تغییرات ایجاد شده خیلی کمتر از چیزی بود که وبمستران انتظار داشتند. به عنوان نمونه میتوانید این مقاله در سایت moz را مطالعه کنید تا به خوبی متوجه تصورات وبمستران از موبایل گدون بشوید. هدف اصلی الگوریتم spambrain، بهبود کیفیت نتایج جستجو و حذف سایتهایی است که از تکنیکهای فریبنده برای رتبهبندی استفاده میکنند. کبوتر یک نوآوری مهم در جستجوی محلی است و گوگل شروع به استفاده از سیگنال های سنتی رتبه بندی وب سایت برای تأثیرگذاری بر نتایج جستجوی محلی کرده است. سایتهایی که پس از بهروزرسانی هرزنامه شاهد تغییر هستند، باید خطمشی هرزنامه گوگل رو بررسی کنند تا از مطابقت آنها اطمینان حاصل کنند.
چون مردم با وجود شیوع جهانی ویروس کووید 19 خواستار فهمیدن بیشتر در مورد این ویروس عجیب بودند تا بتوانند شرایط عادی زندگی خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه این ویروس هزار چهره، هر روز با یک علامت ظاهر می شود، اما گوگل با کمک الگوریتم های آپدیت شده خود، مدام در جست و جوی آخرین و به روز ترین اطلاعات به جهت قرار دادن در صفحه اول خود است. ویروس COVID-19، نیازهای مردم را در نتایج جستجوی Google تغییر داده است. زیرا آن ها دیگر به دنبال تفرجگاه ها نیستند بلکه در جست جوی شناخت هر چه بیشتر این ویروس هستند. کاربران اطلاعات دقیقی در مورد این ویروس می خواهند تا بتوانند از ورود به مکان های آلوده اجتناب کنند و همچنین محصولات متناسب با این ویروس را سفارش دهند.
درکل آپدیت جدید گوگل سئو و بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل به تغییرات و بهبودهایی اشاره دارد که گوگل در الگوریتمهای خود اعمال میکند. بهروزرسانی الگوریتم جدید گوگل معمولا شامل تغییراتی در روشهای ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای مختلف در نتایج جستجو میشود. الگوریتم موش کور، یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال 2016 معرفی شد و به همراه الگوریتم کبوتر روی سئوی محلی و نتایج جستجوی محلی تاثیرگذار است. قبل از انتشار الگوریتم موش کور، کسبوکارهای کوچک و حومه شهر شانس کمتری برای قرارگیری در نتایج جستجوی محلی داشتند که با انتشار این الگوریتم این امکان فراهم شد تا این کسبوکارها نیز بتوانند رتبه خود را در جستجوهای محلی بهبود ببخشند. الگوریتم های گوگل سیستم های پیچیده ای هستند که برای استخراج اطلاعات از داده ها و سپس ارائه بهترین راه حل ممکن برای مشکلات احتمالی موجود در نتایج جستجو استفاده می شوند. موتورهای جستجو از الگوریتم ها و بسیاری از عناصر رتبه بندی برای رتبه بندی صفحات وب بر اساس اهمیت صفحات در نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می کنند.
این الگوریتم باعث شد تا موضوعات داغ و ترند، راحتتر در اختیار علاقهمندان قرار بگیرند. این الگوریتم از منابع متعددی مانند شبکههای اجتماعی، وبسایتهای خبری و جستجوی کاربران برای تشخیص محتوای ترند استفاده میکند. الگوریتم فرشنس باعث شد تا نتایج رتبهبندی برای کوئریهایی که هدف کاربر از وارد کردن آن، دیدن محتوای جدیدتر است، بر اساس زمان مرتب شود. در واقع به گوگل کمک کرد تا برای برخی از کوئری ها که قصد کاربر از جستجویشان دیدن محتوای جدید بود این محتواهای جدید در نتایج جستجو نشان داده شوند. بنابراین این طور نیست که برای تمام کوئری ها بروز بودن محتوا اهمیت داشته باشد.
اینها میتونن در مورد هرچیزی مانند لپتاپ یا کتهای زمستانی، فیلمها یا بازیهای ویدیویی، یا بررسی محصولات خدمات و مشاغل مانند رستورانها یا مارکهای مد باشند. سیستم بررسی محصولات برای افرادی کار می کنه تا نتایجی رو بیابند که به جای یک خلاصه کوتاه، یک مطالعه عمیق از یک محصول، خدمات یا موارد دیگر رو به اشتراک می ذاره. پس اگر محصول یا سرویسی در سایتتون دارید، نقد و بررسی های کاملی رو در موردش ارائه بدید. این به روزرسانی که 6 روز به طول انجامید، بر روی محصولات به زبان انگلیسی اعمال شد. قبلا در مورد اینکه رتبهبندی نقد و بررسی محصولات چه چیزی هست توضیح دادیم.
به کمک این الگوریتم برای اولین بار گوگل توانست سایتهایی که با محتواهای نامربوط و دهها پاپ آپ در نتایج سرچ ظاهر میشوند را تشخیص داده و از دور خارج کند. حضور این مرغ مگس خوار در سبد الگوریتم گوگل کمک بسیار زیادی به بهبود تجربه کاربری گوگل کرد. علاوه بر این، دیگر هدف این آپدیت درک درستی از مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران بود. الگوریتم گوگل همینگبرد توانایی درک بهتری از منظور و خواسته کاربران را به این موتور جستجوگر میدهد. به این ترتیب کاربر میتواند با نوشتن خلاصهای از آنچه به دنبال آن است جواب خود و حتی مطالب جالب دیگری پیرامون آن را نیز در گوگل بیابد. الگوریتم گوگل مجموعهای از قوانین و دستورالعملهاست که موتور جستجوی گوگل با استفاده از آن برای رتبه بندی صفحات وب و نمایش در نتایج جستجو استفاده میکند.
نکته دیگری هم که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرگز از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید و سعی کنید با روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری، شایستگی خودتان را به گوگل نشان دهید. یک پیشرفت و تحول در موتورهای جستجو که در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل راهاندازی شد. سیستمی که گوگل را از نمایش بیش از دو صفحه از یک سایت در نتایج برتر باز میدارد. این سیستم که به گوگل کمک می کند تا بازنمایی مفاهیم را در پرس و جوها و صفحات درک کند و آنها را با یکدیگر تطبیق دهد. Google سیستمهایی را برای ارائه مجموعههای خاصی از اطلاعات در مواقع بحران، مانند هشدارهای SOS هنگام جستجوی بلایای طبیعی، در اختیار دارد. در ادامه لیستی از سیستمهایی که در حال حاضر در رتبهبندی گوگل تاثیرگذار هستند آورده شده است.
به همین دلیل است که در بحث سئو محتوا بر روی این موضوع تاکید می شود که شما باید بر روی ساختار معنایی محتوا و کیفیت آن و مخاطب شناسی تمرکز نمایید. در ادامه ما مهمترین الگوریتم هایی که گوگل امروزه از آنها استفاده میکند را به شما معرفی می کنیم. جالب است که این تنها الگوریتمی است که فقط یک حوزه و موضوع مشخص را هدف گرفته، زیرا گسترش اطلاعات غلط در حوزههای سلامت و پزشکی، باعث اتفاقات ناخوشایند و غیرقابل جبرانی میشود. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. به عبارت دیگر برای تشخیص معنی کلمه از متن و روابط کلمات در جمله استفاده میکند. واژه الگوریتم بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار میگیرد.
در ادامه چند مثال از عملکرد الگوریتم spambrain را معرفی میکنیم تا با طرز کار جدیدترین الگوریتم های گوگل برای رنک دادن به صفحهها، آنشا شوید. مت کاتس اولین (و تنها) به روز رسانی الگوریتم پنگوئن 2.0 را منتشر کرد که تقریباً یک درصد از جستجوها را تحت تأثیر قرار داد. الگوریتم پیشفرض تغییر نکرده است و به نظر میرسد گوگل در حال سادهسازی الگوریتم و بهروزرسانی فهرست خود است. این آپدیت مربوط به الگوریتم پانداست که گفته می شود یک تغییر الگوریتم بزرگ هست که 7.5 درصد از جایگاه های زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر می رسید این به روز رسانی اصلی الگوریتم عمدتاً بر روی محتوای کم ارزش تمرکز دارد.
در ابتدای انتشار این آپدیت، گوگل رنک برین را به عنوان یکی از سه فاکتور مهم رتبه بندی سایتها (از میان 200 فاکتور) معرفی کرد. علاوه بر این، تا قبل از انتشار آپدیت الگوریتم برت، رنک برین مهمترین تغییر در آپدیت الگوریتم گوگل به شمار میرفت. همانطور که از هدف اصلی این الگوریتم گوگل پیداست، موش کور یا POSSUM آمده تا نتایج جستجوهای مربوط به موقعیت مکانی را دقیقتر و با فیلترهای بیشتری در اختیار جستجوگران قرار دهد. در واقع میتوان الگوریتم POSSUM را به عنوان یک فیلتر محلی دانست که هم برای سایتهای تجاری و هم کاربران و جستجوگرها مفید واقع شده است. بر اساس عملکرد این الگوریتم مرتبطترین نتایج جستجو بر اساس نزدیکترین موقعیتهای مکانی به مخاطب نشان داده میشود.
این اتفاق بزرگ، گوگل را تبدیل به یک همدم و هم صحبت برای هواداران خود کرده است. از ابتدای آغاز قرن ۲۱ بود که استفاده از موبایلهای هوشمند، کمکم بیشتر شد. اما مسئله این بود که وبسایتهایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند. در واقع تا آن زمان هنوز چیزی به اسم طراحی کنشگرا (Responsive) در توسعهی وب، آنچنان وجود نداشت. گوگل هم نسبت به این ماجرا عکسالعمل نشان داده و تلاش کرد تا وبسایتها را مجبور کند تا بهصورت Responsive طراحی شوند.
در واقع گوگل تمایل ندارد کاربران را به سمت صفحاتی در اینترنت هدایت کند که مملو از بنرهای تبلیغاتی هستند و تجربه کاربرای نامناسبی برای کاربران ایجاد میکنند. ما در این مقاله به معرفی و توضیح مهمترین الگوریتمهای گوگل برای سئو پرداختیم که نقش اساسی در رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجوی گوگل ایفا میکنند. هر الگوریتم بر اساس فاکتورهای منحصربهفردی صفحات وب را ارزیابی کرده و به آنها رتبه میدهد. الگوریتمهای گوگل با اینکه از یک سو میتوانند باعث جریمه شدن یا افت رتبه سایتها شوند اما اینها فقط در مواردی اتفاق میافتد که از قوانین تخلف کنند. در سال 2009، گوگل اعلام کرد که الگوریتم کافئین یکی از مهمترین الگوریتمهای تاریخ موتورهای جستجو خواهد شد.
هدف اصلی این الگوریتم، شناسایی نتیجه دقیق یا مرتبط برای صفحات وب میباشد. گوگل در سال 2024، با بهروزرسانی الگوریتمهای خود، همچنان به بهبود تجربه کاربران و کیفیت نتایج جستوجو ادامه داد. از جمله جدیدترین تغییرات گوگل، الگوریتم Helpful Content Update به شمار میرود که تمرکز آن بر ارتقاء محتوای مفید و مرتبط برای کاربران است؛ بهطوری که سایتهایی با محتوای کلیشهای یا کمکیفیت رتبه پایینتری دریافت میکنند. همچنین الگوریتم SpamBrain با هوش مصنوعی پیشرفتهتر، توانایی بیشتری در شناسایی لینکهای غیرطبیعی و محتوای اسپم دارد. گوگل با تقویت الگوریتم Core Web Vitals نیز تجربه کاربری (UX) را در اولویت قرار داده است.
الگوریتم های گوگل از یک طرف سازوکار امتیازدهی به وبسایتها را مشخص میکند و از طرف دیگر وبسایتهایی را که تلاش میکنند تا قواعد گوگل را دور بزنند، با کاهش رتبه در نتایج روبرو میکند. اگر از قسمت پروپاگاندایی موضوع بگذریم، کسب اطلاعات در مورد آپدیت های گوگل حداقل میتواند از جریمه شدنهای بیمورد جلوگیری کند. در این مطلب از بلاگ پارسپک در مورد همین موضوع صحبت کرده و اطلاعات کاملی را در مورد این الگوریتمها ارائه کردهایم. در این مقاله در مورد جدیدترین الگوریتم های گوگل در محتوا صحبت کردیم و تاثیر آن ها را در رتبه بندی بررسی کردیم. Page Authority (PA) یکی از معیارهای سئو است که توسط Moz توسعه یافته و قدرت یک صفحه وب خاص برای رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل را پیش بینی میکند.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/